Nieuwsberichten

Het laatste nieuws over Prevent, brandveiligheid en brandpreventie

  • Corona en uw BHV organisatie

    24-4-2020  

    Informatie over reanimatie tijdens de Corona crisis? Ga naar deze PAGINA.

  • Maatregelen Covid-19 (Corona)

    17-3-2020  

    Het Corona virus heeft invloed op onze dagelijkse werkzaamheden. Dat houdt in dat ook wij maatregelen hebben moeten nemen om de veiligheid en gezondheid van onze klanten en onze werknemers te borgen. Hierbij baseren wij ons op de richtlijnen vanuit het RIVM maar kijken we verder dan beperking van verspreiding van het corona virus. Juist in deze tijd is het goed om te bezien wat voor invloed maatregelen hebben op de veiligheid in uw organisatie. Bekijk hier onze maatregelen

  • Waarom onderhoudsvrije brandblussers niet bestaan

    27-3-2017  

    Van tijd tot tijd meldt een fabrikant dat men de onderhoudsvrije brandblusser heeft uitgevonden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn – en dat is het ook. In dit artikel leg ik graag uit waarom onderhoudsvrije brandblussers niet bestaan.

    Het functioneren van een brandblusser bij een calamiteit wordt beïnvloed door mogelijke interne faaloorzaken (slijtage, veroudering, corrosie) en externe factoren (beschadiging, diefstal, misbruik, gebrekkige training). En zoals duizenden servicetechnici in de hele wereld dagelijks ervaren, komt het maar zeer zelden voor dat een brandblusser niet functioneert als gevolg van interne faaloorzaken. Het zijn juist de externe factoren die ervoor zorgen dat een brandblusser niet de vereiste prestatie levert bij een calamiteit. Bekende voorbeelden zijn beschadiging door heftrucks, gestolen blussers, leeggespoten blussers. Maar ook een organisatie die totaal niet voorbereid is op calamiteiten kan ertoe leiden dat een beginnende brand niet in bedwang gehouden kan worden – hoe goed de blusser ook is.

    Fabrikanten hebben de kennis en ervaring om hun product te optimaliseren, maar ze kunnen deze externe factoren niet beïnvloeden. Zelfs de allerbeste blusser kan het niet winnen van een heftruck, dief of vandaal. Alleen planmatig preventief onderhoud kan ervoor zorgen dat defecte blussers tijdig worden ontdekt, hersteld of vervangen. De blusser die zichzelf uitdeukt, hervult of terug wandelt na diefstal moet nog uitgevonden worden. Onderhoudsvrije brandblussers: ze bestaan echt niet.

    Wim Kwakkenbos, voorzitter Europese normalisatie commissie onderhoudsnorm brandblussers

  • Veiligheidswaarschuwing: gebruik geen blusdekens voor frituurbranden

    14-10-2014  

     

    Uit nader onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is gebleken dat blusdekens niet geschikt zijn om de huidige type frituurbranden te kunnen doven. Wij adviseren u om frituurbranden bij voorkeur met een vetblusser te doven. Met een vetblusser kunt u alle keukenbranden blussen.
     
    Voor kleine beginnende branden tot de grootte van een voetbal en voor het doven van een persoon zijn blusdekens uitermate geschikt en prima bruikbaar.
     
    Gebruik een vetblusser bij vlam in de frituurpan!
    • Gebruik een vetblusser volgens de instructies die op de blusser staan
    • Blijf bij het blussen op voldoende afstand (enkele meters) van de brandende pan
    • Zet de warmtebron uit
    • Doe de afzuigkap uit
    • Laat de pan staan totdat deze is afgekoeld (ten minste een uur)
     
    Wat zeker niet te doen!
    • Blus brandende olie of vet nooit met water
    • Pak geen brandende pan vast.
    • Verplaats nooit een brandende pan. Het morsen van hete vloeistoffen geeft een groot risico op brandwonden en een groter wordende brand.
     
    Is de brand groter dan het formaat van een voetbal, neem dan geen risico, zoek een veilig heenkomen voor u en andere aanwezigen en alarmeer de brandweer!
     
    Meer informatie? Download hier de flyer “Blusdekens: eerste hulp bij beginnende brand”

  • Onderhoud van noodverlichting bij steeds meer klanten!

    1-9-2014  

     

    Nederland was in maart van dit jaar gastland voor de Nuclear Security Summit in Den Haag. Veel van de staatshoofden en regeringsleiders werd onderdak geboden in de nabijheid van het World Forum waar de summit werd gehouden. Dit onderdak werd onder andere verzorgd door gebruik te maken van de luxe faciliteiten en charme van onder andere het Steigenberger Kurhaus Hotel in Scheveningen.

     

    Dit jaar heeft Prevent voor het Kurhaus Hotel ook de noodverlichting naar volle tevredenheid mogen onderhouden. Een hele mooie opdracht.

     

    Het onderhoud en levering van blusmiddelen wordt daar al sinds jaar en dag door Prevent verzorgd dus kennen wij de in- en outs van het hotel. Juist omdat noodverlichting een direct verband heeft met de aanwezige blusmiddelen qua zichtbaarheidseisen en bereikbaarheid extra belangrijk om deze kennis al te hebben.

     

    Het voordeel van de combinatie is dat onze monteurs direct alles in één keer kunnen onderhouden.
    Wel zo gemakkelijk.

     

  • Verzekeraars verhalen brandschade nalatige bedrijven

    21-10-2013  

     

    Nieuwe BBr per 1 januari 2014 in werking

     

    Brandverzekeraars krijgen de mogelijkheid om schade bij bedrijfsbranden op de veroorzaker te verhalen als de brand het gevolg is van overtreding van veiligheidsvoorschriften of onzorgvuldig handelen. De nieuwe Bedrijfsregeling Brandregres (BBr) treedt op 1 januari 2014 in werking. Het is de verwachting dat bedrijven, zeker die bedrijven die brandgevaarlijke werkzaamheden verrichten, meer aandacht aan preventie zullen besteden.

     

    Brandverzekeraars hebben wettelijk het recht om een uitgekeerde schadevergoeding te verhalen op de schadeveroorzaker, of dat nu een particulier of bedrijf is. Verzekeraars maken in de praktijk echter amper gebruik van dat recht. Zij hebben al jaren de afspraak geheel af te zien van hun verhaalsrecht op particulieren. Ook is afgesproken het verhaalsrecht op bedrijven (‘niet-particulieren’) niet verder uit te oefenen dan tot een bedrag van 500.000 euro per gebeurtenis – als sprake is van nalatigheid of onzorgvuldig handelen. De reden voor het afzien van het verhalen van schade is dat de verhoudingen tussen verzekeraar en verzekerden en tussen verzekerden onderling verstoord kunnen raken. Brandschades bij bedrijven zijn in praktijk vaak veel groter dan 500.000 euro.

     

    Brandpreventie stimuleren
    Deze afspraak tussen verzekeraars – vastgelegd in de Bedrijfsregeling Brandregres 2000 – is de afgelopen jaren ter discussie gesteld. Diverse verzekeraars gaven aan dat de regeling de internationale concurrentieverhoudingen beïnvloedt en binnen de vrije dienstenruimte in Europa op termijn onhoudbaar is. Een ander belangrijk argument om de BBr voor de zakelijke markt af te schaffen, is dat ondernemers – en zeker bedrijven die brandgevaarlijke werkzaamheden uitvoeren – nu nadrukkelijker kunnen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid om brandveiligheid te vergroten en brandpreventie te stimuleren. En daarmee de overlast van schade door brand terug te dringen.

     

    Op de algemene ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars is in juni ingestemd met de nieuwe BBr, die op 1 januari 2014 in werking treedt. Dat maakt het nemen van regres door brandverzekeraars op bedrijven mogelijk. Voor particulieren blijft de oude regeling van kracht. Voor zakelijke huurders is een uitzondering opgenomen. De standaard aansprakelijkheidsverzekering van huurders biedt geen dekking voor schade aan door hen gehuurde zaken. Om te voorkomen dat zakelijke huurders tussen wal en schip vallen, terwijl ze via de huur wel brandpremie betalen, geldt voor hen dat verzekeraars geen regres nemen.

     

    De nieuwe regeling heeft gevolgen voor de verzekeringspositie van ondernemers. Bedrijven moeten mogelijk hun aansprakelijkheidsverzekeringen herzien en vaststellen of de verzekerde sommen in de nieuwe situatie nog voldoen. Het is aan ondernemingen, intermediair en verzekeraars om daar voor 1 januari 2014 een goede invulling aan te geven.

     

Page 1 of 212»